Om kinderen de begeleiding te kunnen geven die ze nodig hebben ben ik trainer geworden van een aantal fantastische programma’s. Deze zet ik in tijdens de begeleidingen van kinderen.
De programma’s die ik gebruik zijn er altijd op gericht om het welzijn van de kinderen te vergroten. Dit kan zijn op het gebied van de sfeer in de klas, voor kinderen waarvan de ouders gescheiden zijn of voor kinderen die faalangstig zijn. Ook voor kinderen die in de 9-jaars fase zitten, angstig zijn of wat meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken zijn er mooie programma’s waar ik graag mee werk. Of voor kinderen die last hebben van een vaste mindset wat het leren en hun ontwikkeling in de weg staat. Kijk gerust eens rond bij de programma’s en laat het me weten als ik iets voor jullie kan doen.
Officieel erkende programma’s waar ik trainer van ben en heel graag mee werk
Het vriendenprogramma:
Het vriendenprogramma is een programma cq training voor kinderen tussen de 5 en 7 jaar. Kinderen die verlegen of onzeker zijn, bang zijn om dingen fout te doen, angstig zijn of situaties vermijden. Kinderen die moeite hebben om met hun gevoelens om te gaan of die negatief over zichzelf denken en piekeren. Maar ook voor kinderen die snel boos worden of moeilijk met teleurstellingen om kunnen gaan.
Daarnaast is het eigenlijk voor ALLE kinderen. Omdat ze “life skills” aangereikt krijgen waar ze hun hele leven profijt van hebben.
Dit programma leert kinderen meer over gevoelens, welke lichaamsseintjes je krijgt, hoe je kunt leren ontspannen, wat helpende gedachtes zijn, over support teams en hoe je jezelf kunt belonen. Een fantastisch programma dat aan de slag gaat met zowel het lichaam als met gedachtes en gedrag.
5 – 7 jaar:
Het doel van ‘Fijn Vrienden – programma’ is om jonge kinderen van 5 tot 7 jaar te leren (effectiever) om te gaan met angstige, boze en verdrietige gevoelens. Het versterkt de emotionele veerkracht, stimuleert het zelfvertrouwen, helpt een groei mindset te ontwikkelen en bouwt probleemoplossende vaardigheden op. Tevens helpt het om angsten en spanningen de baas te worden.
De training geeft kinderen handvatten om in de toekomst meer vaardig zijn om uitdagingen aan te kunnen.
8 – 12 jaar:
Het ‘Vrienden voor het leven’- programma versterkt de emotionele veerkracht, stimuleert het zelfvertrouwen, helpt een groei mindset te ontwikkelen en bouwt probleemoplossende vaardigheden op. De training geeft handvatten zodat kinderen in de toekomst meer vaardig zijn om uitdagingen aan te kunnen, leert kinderen om angsten de baas te worden en stress en piekeren te verminderen.
Heb jij een kind wat faalangstig is, last van angsten heeft of iets anders wat je hierboven herkent? Laat het me gerust weten en ik denk graag met jullie mee.
Kijk voor meer informatie over dit programma op: www.vriendenprogramma.info
Groepsgeluk
Groepsgeluk is een methode die de dynamiek in de klas of in een groep zichtbaar maakt. Het geeft zicht op wat er onderhuids speelt en wat er achter gedrag schuilgaat. Hierdoor krijgen de kinderen en leerkrachten inzicht in de processen die spelen in de groep. Je kunt daarbij denken aan pestsituaties, ruzies, groepsdruk, onderlinge irritaties en ook vriendschappen.
Door deze methode ontstaat er:
- inzicht in de onzichtbare, voelbare dynamiek
- een fijn pedagogisch klimaat
- herstel van de balans in de groep
Dit is voor mij een perfecte aanvulling op de methodes die ik al gebruik. Juist het inzetten op de dynamiek in de groep is wat ik zo belangrijk vind. Want alleen als kinderen zich veilig voelen komen ze tot leren.
Kijk voor meer informatie over groepsgeluk op: www.groepsgeluk.nl
Mindset
Zolang alles goed gaat, blaken veel mensen en kinderen van zelfvertrouwen. Maar wanneer ze uitgedaagd worden om iets nieuws te doen, iets onbekends te leren of simpelweg het beste uit zichzelf te halen, haken ze vaak snel af. Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Heel jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg verdwijnt deze passie voor leren regelmatig en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer het lastig wordt.
Hoe kan het toch dat dit bij ieder kind zo anders werkt. Dat de ene steeds maar weer opnieuw begint en onvermoeid doorgaat en de ander bij de eerste de beste tegenslag alles los laat en neer gooit.
Dit heeft met mindset te maken. Je kan een vaste- of een groeimindset hebben. Met Platform Mindset gaan we aan de slag om in de groeimindset terecht te komen en de overtuiging te creëren dat je altijd beter kan worden en dat je kan leren door te proberen.
Kan jouw kind wel wat extra hulp gebruiken in het ontwikkelen van een positieve groeimindset, laat het me weten.
Kijk voor meer informatie over Platform Mindset op: www.platformmindset.nl
KIES-programma: Kinderen In Een Scheiding
Niemand ‘kiest’ zomaar voor een scheiding. Zeker kinderen en jongeren niet. Kinderen en jongeren zijn loyaal aan hun ouders en ook afhankelijk van de mogelijkheden die hen geboden worden. KIES is er voor kinderen en jongeren die de scheiding van hun ouders meemaken én hun ouders.
KIES staat voor Kinderen In Een Scheiding. Dat kunnen allerlei scheiding situaties zijn. ‘Fijne’ scheidingen of vechtscheidingen, scheidingen die al korter of juist al langer geleden zijn, enz. KIES staat ook voor het recht van kinderen en jongeren om voor zichzelf te kiezen. Tenminste voor hun eigen gedachten, gevoelens, wat ze ervaren, wensen en hopen.
Zitten jullie in een scheiding en zie je dat je kind wat hulp kan gebruiken, laat het me gerust weten.
Kijk voor meer informatie over het KIES programma op: www.kiesvoorhetkind.nl
9 jaars fase:
“Soms ben ik heel verdrietig, dan denk ik dat mijn ouders doodgaan of dat ik doodga. Dat geeft mij een hol gevoel in mijn buik. Het is alsof iets huilt in mij.”
Zomaar een voorbeeld van situaties die 9-jarigen kunnen ervaren. Begrijpelijk en lastig tegelijk.
Heeft jouw kind dat ook wel eens? Zo’n vol hoofd met nare gedachten? Soms heb je een dag dat alles tegenzit. Alles gaat fout, je kind voelt zich niet goed genoeg. ‘Zie je wel, ik ben het niet waard, ik kan het niet, ik geef het op’. Deze gedachten zorgen ervoor dat dingen dan ook echt niet lukken Je gaat je steeds rotter voelen. Maar dat wil je niet.
Heb jij ook een 9-jarig in huis? Of een kind tussen de 8 en 11 jaar? Dat is nl de leeftijd waarin de 9-jarige-fase valt. De overgangsperiode waarin ze erachter komen dat unicorns niet echt zijn en dat de wereld om hun heen groter blijkt te zijn als alleen zij zelf. Waarin het er in de klas ineens toe doet wie het snelste kan rennen, hoe goed je kan lezen of hoe leuk je bent om mee te spelen. Meidenvenijn, jongens die stoer doen, groepsdruk, erbij willen horen, verlies, onrecht, angst, verdriet en grote nare gebeurtenissen in de wereld zijn thema’s die een grotere rol gaan spelen rond deze leeftijd. Soms lijkt het alsof je kind al vroeg aan het puberen is. Dat is niet echt zo. De negenjarige fase is een eigen fase, horend bij deze leeftijd. Voor de een verloopt deze periode makkelijk en voor de ander kan het een lastige tijd zijn. Hoe is het eigenlijk om negen jaar te zijn? Wat is er zo leuk aan en wat maakt het lastig?
De 9 jaars fase is een van de onderwerpen waar ik een workshop over geef. Lijkt het je leuk om aan te sluiten? Neem gerust een kijkje bij de workshops op deze site.
Kijk voor meer informatie over de 9-jaars fase op: www.ikben9.nl
Rots en Water:
Rots & Water is een sociale weerbaarheidstraining voor jongens en meisjes die willen leren om op een goede manier voor zichzelf op te komen in de omgang met anderen.
Tijdens deze training zal er aandacht zijn voor;
- Het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen
- Fysiek, mentaal en verbaal weerbaar worden
- Sociale en communicatieve vaardigheden
Door sportieve opdrachten leren kinderen de krachten en zwakke punten van de Rots en de Water houding.
De Rotshouding leert om op jezelf te vertrouwen en je eigen weg te durven kiezen. Dit kan kinderen helpen om te leren om te gaan met pesterijen en groepsdruk. De rots staat voor in jezelf, je eigen mening en standpunt. Je leert een stevige basis te hebben en op te komen voor jezelf.
Bij de waterhouding staan samenwerken, vriendschap, verbondenheid en communicatie centraal. Water staat voor bewustzijn van je eigen gevoelens en ideeën maar ook aandacht hebben voor die van anderen.
Zinvol aansluiten bij kindertekeningen:
Kinderen tekenen onbewust maar nooit toevallig. Hoe voelt een kind zich, hoe ervaren ze dingen, wat gaat er in hen om? Kindertekeningen kunnen hier inzicht in geven, als je weet waar je naar kijkt. Door zonder oordeel te kijken, zie je wat een tekening/kunstwerk ons te vertellen heeft.
Beeldentaal is de taal die kinderen van nature spreken. De belevingswereld van een kind kan ongrijpbaar zijn. Het is als coach belangrijk om alles mee te nemen, dus wat ik zie in de tekening en wat ik van het kind en of ouders hebt gehoord. Zo kan ik kennis en beeld samenvoegen en kinderen op weg helpen.
Brugklas-Bikkels:
- Leer hoe je nieuwe vrienden maakt en hoe je omgaat met pestkoppen.
- Hoe sta je stevig in je schoenen?
- En hoe zit het met dingen als Facebook en Twitter?
Ten slotte maak je een goed plan voor jouw eerste dag op de middelbare school, zodat je met recht kunt zeggen: “Ik ga als een Bikkel naar de nieuwe school!”